Ви увійшли як Гость | Група "Гости"Вітаю Вас Гость | RSS
Офіційний сайт 
Барського ліцею №4 

Знання - наша сила. Ми разом - єдині! Крокуєм до успіху в дружній родині!

Єдина Країна! Единая Страна!
Мапа сайту
Наше опитування
Ви зайшли на наш сайт як:

Всего ответов: 256
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

ВИВЧЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ТА ОЦІНКА НАВЧЕНОСТІ ПЯТИКЛАСНИКІВ


ВИВЧЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ТА ОЦІНКА НАВЧЕНОСТІ ПЯТИКЛАСНИКІВ

 Період адаптації в 5-м класі є одним з важких періодів шкільного навчання. Це обумовлено сукупністю тих змістовних змін, що відбуваються в шкільному середовищі й внутрішньому світі дітей цього віку. А саме:

 • збільшення обсягу й розмаїтість змісту утворення;

 • збільшення ваги багатопредметного навчання й розширення кола вчителів, з якими учні змушені систематично вступати в ділові взаємодії;

 • на місце першої вчительки приходить новий класний керівник;

 • завершення переходу до кабінетної системи навчання;

 • відсутність у школярів уміння як самостійно, так і спільно організовувати навчальну діяльність.

 Стан дітей у цей період з педагогічної точки зору характеризується низькою організованістю, навчальною неуважністю й недисциплінованістю, зниженням інтересу до навчання і її результатів; із психологічної - зниженням самооцінки, високим рівнем ситуативної тривожності.

 Протягом адаптаційного періоду (1-е півріччя навчання) у п'ятикласників повинне сформуватися так зване «почуття дорослості», що проявляється в новій особистісній позиції:

 1) стосовно навчальної діяльності;

 2) стосовно школи й предметів;

 3) стосовно однокласників;

 4) у новому відношенні до внутрішнього миру власного «Я».

 Складність завдань адаптаційного періоду значно збільшує ризик шкільної адаптації. Не всі п'ятикласники навіть із високим рівні; психологічної готовності можуть успішно впоратися із труднощами в навчанні й спілкуванні внутрішніми психологічними проблемами. Що вуж говорити про тих учнів, у яких були проблеми в початковій школі.

Виділяють такі види шкільної дезадаптації п'ятикласників:

 1. Інтелектуальна - низький рівень розвитку мислення, не сформованість пізнавальної мотивації, не сформованість навчальних умінь і навичок.

 2. Поведінкова — невідповідність поводження дитини правовим, і моральним нормам (конфліктність, агресивність, недисциплінованість асоціальність).

 3. Комунікативна — утруднення в спілкуванні з однолітками й дорослими (тривожність замкнутість, надмірна залежність).

 4. Емоційна - тривога й переживання із приводу проблем у школі, страх перед учителем небажання відвідувати школу.

 Виходячи з перерахованих особливостей адаптаційного періоду, метою діагностичного мінімуму в паралелі 5-х класів є одержання необхідної інформації про соціально-психологічний статус школярів для подолання труднощів періоду адаптації до середньої школи.

 Для досягнення поставленої мети необхідно вирішити наступні завдання:

 • організувати й провести психологічне обстеження п'ятикласників (навчальна мотивація рівень самооцінки, емоційне самопочуття, статус);

 • виявити школярів, що випробовує труднощі в адаптації, і визначити характер і причину труднощів у кожному випадку;

 • визначити шляхи надання допомоги школярам, що випробовують труднощам у процесі адаптації.

 Діагностика проводиться психологом у жовтні  по трьох основних напрямках: психологічне обстеження школярів, експертне опитування педагогів і батьків.

П’ятикласники та їх адаптація до процесу навчання

Мета:

1. Познайомитися з батьками учнів та послухати короткі характеристики, які вони дадуть своїм дітям.

2. Пояснити батькам роль сім’ї та її значення в адаптації школяра у зв’язку з новими якостями навчання та віковими особливостями дітей.

3. Дати рекомендації батькам щодо вирішення можливих проблем, пов’язаних з успішністю та моральним станом дітей.

Коментар: на збори запрошуються шкільний лікар, бібліотекар, заступник директора з виховної роботи.

Готуючись до зборів, класний керівник має заготовити бланки анкети для батьків.

ХІД ЗБОРІВ

Бесіда

ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ УЧНІВ 5 КЛАСУ

У 5-му класі діти переходять до нової системи навчання: «класний керівник — учителі-предметники», уроки проходять у різних кабінетах. Інколи діти навіть змінюють школу, у них з’являються нові однокласники. До того ж перехід з початкової школи у середню співпадає зі своєрідною віковою кризою — початком переходу від дитинства, що є досить стабільним періодом розвитку, до молодшого підліткового віку.

Більшість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, іцо вони подорослішаєш, інші мріють розпочати «нове життя». Адаптація у 5-му класі багато в чому схожа з адаптацією у 1-му класі.

Що викликає стрес у п’ятикласників? Різкі зміни умов навчання, різноманітні та більш ускладнені вимоги, які ставлять до дітей середньої навчальної ланки, навіть зміна «статусу» у початковій школі на «наймолодшого» у середній — все це є досить серйозним випробуванням. У цей період діти можуть стати невпізнанними: тривога, боязкість чи, навпаки, розв’язність, надмірна метушливість, збудження охоплюють їх. У зв’язку з цим у них може знизитись працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими. Іноді порушуються сон, апетит.

Шановні батьки! Постарайтесь забезпечити дитині спокійну, доброзичливу обстановку, чіткий режим, зробіть так, щоб п’ятикласник відчув вашу підтримку та допомогу.

 

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

 

Що ускладнює адаптацію дитини до нових умов навчання?

1. Протиріччя та неузгодженість вимог різних педагогів. До школяра вперше ставлять багато вимог. І він повинен навчитися враховувати ці вимоги, співвідносити їх одне з одним, долаючи пов’язані із цим труднощі, тому що ці вміння необхідні у дорослому житті.

2. На п’ятикласника обрушується потік інформації, насичений термінами, незрозумілими словами. Вихід простий: поясніть дитині, що неповне, неточне розуміння слів нерідко лежить в основі нерозуміння шкільного матеріалу і в зв’язку з цим необхідно звертатися до довідників, словників.

3. У п’ятому класі багато дітей відчувають самотність, тому що улюбленої першої вчительки немає поруч, а класному керівникові часто не вистачає часу приділяти їм увагу В тій же мірі. А інші «шаленіють» від свободи та носяться по всіхі школі, задираючись навіть до старшокласників. Дорослим у цій ситуації важливо зрозуміти, що все це — природні переживання, які необхідні для розвитку школяра, бо вони допомагають йому стати дорослим.

Якщо відчуваєте, що адаптація затягується, зверніться до шкільного психолога.

Ми маємо стати більш уважними, доброзичливими, таким чином допомагаючи школяру освоїти цю позицію.

Як забезпечити гармонійне навчання дитини?

У цьому періоді батькам можна скористатися рекомендаціями фахівців Філадельфійського дитячого центру по забезпеченню «гармонії між домашнім та шкільним життям дитини»:

1. Надихніть дитину на розповідь про свої шкільні справи.

Кожного тижня вибирайте час, вільний від домашніх справ, та уважно розмовляємо з дитиною про школу. Запам’ятовуйте окремі імена, події та деталі, які дитина сповіщає вам, використовуйте їх у подальшому для того, щоб розпочати подібні бесіди про школу. Обов’язково запитуйте вашу дитину про його однокласників, справи у класі, шкільні предмети, педагогів.

2. Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поведінку та взаємостосунки з іншими дітьми.

Навіть якщо немає особливих причин для занепокоєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не рідше, ніж раз у два місяці. Під час бесіди виразіть своє прагнення покращити шкільне життя дитини.

Якщо між вами та вчителем виникають серйозні розбіжності, докладіть усіх зусиль, щоб мирно розв’язати їх, навіть якщо доведеться спілкуватися для цього з директором школи. Інакше ви можете випадково поставити дитину у незручне положення вибору між відданістю вам і повагою до свого вчителя.

3. Не пов’язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань та заохочень.

Знайте програму та особливості школи, де навчається ваша дитина. Вам необхідно знати, яке шкільне життя вашої дитини, та бути впевненим, що вона отримує гарну освіту. Відвідуйте всі заходи та зустрічі, які організують для батьків, використовуйте будь-які можливості, щоб дізнатись, як ваша дитина навчається та як її навчають.

4. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі.

Встановіть разом із дитиною спеціальний час, коли слід виконувати домашні завдання, і слідкуйте за виконанням цих установок. Це допоможе вам сформувати хороші звички до навчання. Продемонструйте свій інтерес до цих завдань та впевніться, що в дитини є все необхідне, щоб виконати їх найкращим чином. Але якщо дитина звертається до вас із питаннями, пов’язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх.

5. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.

З’ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім встановіть зв’язок між її інтересами та предметами, які вивчають у школі. Наприклад: любить фільми — купіть книгу, по якій поставлений фільм, так виникне любов до читання; любить гратися — купуйте довідники, так виникне прагнення дізнаватись про що-небудь нове. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності,

6. Особливі зусилля прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли у шкільному житті дитини відбуваються зміни.

ПРОБЛЕМИ У НАВЧАННІ П’ЯТИКЛАСНИКІВ

П’ятикласники пристрасно бажають добре вчитися, щоб радувати оточуючих. Але, зіткнувшись з першими труднощами, часто розчаровуються.

Декілька слів про навчальні проблеми п’ятикласників:

1) Слабка навчальна підготовка у початкових класах.

2) Несформованість уміння аналізувати та синтезувати (нерозвинені розумові дії та операції), поганий мовленнєвий розвиток, слабкі увага та пам’ять.

3) Нерозвинута воля — небажання, «неможливість», за словами учнів, примусити себе постійно займатися навчанням.

Таких дітей не приваблює мета, тому що для п’ятикласників характерне переважно емоційне ставлення до своєї діяльності.

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

1. Допомагайте школяру у навчанні, домагайтеся, щоб він досконально зрозумів навіть найдрібніші деталі виконання важкого завдання. Хай навіть дитина виконає одне-два подібних завдання і детально пояснить, що та як вона робить.

2. Розвивайте увагу, мислення та пам’ять дитини, грайте з нею в ігри на розвиток спостережливості (у розвідників, мисливців, індійців на полюванні тощо), вирішуйте посильні головоломки, розв’язуйте кросворди, шаради. Робіть усе це якомога частіше.

3. Розвивайте волю дитини, привчайте її до режиму дня, емоційно забарвлюйте її навчальну діяльність, але не перестарайтеся, інакше може виникнути так зване «емоційне стомлення»: дитина може стати капризною, роздратованою, плаксивою. Використовуйте гумор, але не сарказм та насмішки! Терпіть дитячі жарти, якими б безглуздими вони не були, використовуйте гумор з метою розрядки та привернення дитини на свій бік.

4. Дуже важливо у навчальних та у всіх інших заняттях допомогти школяреві виробити об’єктивні критерії власної успішності та неуспішності; з допомогою дорослих слід розвинути у нього прагнення вдосконалювати свої здібності. Почніть з вироблення звички добре виконувати домашні завдання.

Виступи батьків з короткими характеристиками своїх дітей.

Доповідь шкільного лікаря на тему «Фізіологічні особливості, пов’язані з віковими змінами дітей».

Ознайомлення батьків із результатами проведеного медогляду та надання рекомендацій із врахуванням отриманих даних.

Доповідь заступника директора з виховної роботи (педагога-організатора).

Ознайомлення зі змістом та напрямками роботи шкільних гуртків та з умовами прийому дітей до них.

Доповідь шкільного бібліотекаря. Стисла розповідь про бібліотечний фонд та можливості шкільної бібліотеки.

Педагогічний практикум для батьків.

1. Батькам пропонується дати відповіді на запитання анкети (підготовлені бланки роздає класний керівник).

АНКЕТА

Виберіть варіант відповіді (обведіть потрібну літеру).

1) Ваш вік:

а) До 30 років;

б) від 30 до 40 років;

в) понад 40 років.

2) Скільки дітей у вашій сім’ї?

а) Одна дитина;

б) двоє;

в) троє і більше.

3) Ваша освіта:

а) вища;

б) середня;

в) середня спеціальна.

4) Чи є у вас бажання взяти участь у житті школи?

а) Є;

б) немає.

5) Чим захоплюється ваша дитина? __________________

6) Чим ви (ваша сім’я) можете допомогти класному колективу?

а) Вести гурток;

б) взяти участь у культурних заходах;

в) свій варіант.

7) Що б ви хотіли змінити в житті школи?

а) у навчальному процесі;

б) у виховній роботі;

в) інше.

Аналіз анкет батьків

Підсумки зборів

Коли ми говоримо про поєднання доброзичливості та вимогливості вчителя, то слід підкреслити, що воно неможливе без знання того психологічного клімату, в якому живе дитина. Причини багатьох особливостей характеру й поведінки школярів криються у властивостях родини: в її складі, традиціях, стилі взаємин, ділових і моральних якостях батьків. Тут треба врахувати все: індивідуальні особливості дитини, стан здоров’я, своєрідність темпераменту й нервової системи, інтереси й нахили. Ось чому в школах має приділятися найсерйозніша увага вивченню родини.

Знання родини допомагає зігріти належні нам за штатом тактовність і ввічливість сердечною людською участю.

А ще надає можливості збільшувати батьківський актив. Ми «відкриваємо» прекрасних людей, яких залучаємо до участі в навчально-виховній роботі школи.

Тут і виступи перед учнями батьків — людей різноманітних цікавих професій; організація спортивної, туристської та екскурсійної роботи; допомога в обладнанні та оформленні школи і навчальних кабінетів; створення гуртків та клубів за інтересами; організація дитячого харчування; додержання в школі чистоти і порядку; розвиток художньої самодіяльності; спільна суспільно-корисна праця, обстеження родинно-побутових умов учнів і надання матеріальної допомоги; індивідуальне шефство над «важкими» дітьми та їх родинами; господарська підготовка школи до нового навчального року та багато інших форм співробітництва.

Активна батьківська допомога школі — обов’язкова умова підвищення ефективності навчальної і виховної роботи педагогічного колективу, важлива ланка у здійсненні належної освіти підростаючого покоління.

 

       ТЕМА:   ВПРОВАДЖЕННЯ  ІННОВАЦІЙ У ПРОЦЕС НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Державним стандартом початкової загальної освіти, який впроваджується з першого вересня 2012 н.р., визначено приоритетні завдання сучасної початкової освіти:

- вчити навчатися – виробляти вміння оволодівати та застосовувати найрізноманітнішу інформацію;

вчити працювати – оволодівати навичками, уміннями та способами діяльності, виробляти вміння знаходити вихід, приймати  рішення, співпрацювати, ефективно виконувати свої обов’язки;

вчити співіснувати – будувати стосунки: робочі, дружні, сімейні;

вчити жити – бачити особистий сенс життя, бути відповідальним за себе, прагнути духовно зростати, бути громадянином.

Вирішення цих завдань потребує оновлення змісту і організації навчання в початковій школі, відповідності вимогам сучасного життя, суспільним і особистим потребам.

Новації – це якісно нові введення в усталену систему. Інноваційність – важлива ознака сучасної освіти. Освіта змінюється за змістом, формами, методами, реагує на зміни у суспільстві, враховує світові тенденції. Освітні інновації - результат творчого пошуку вчителів і науковців: нові ідеї, технології, підходи, методики навчання, а також  окремі елементи навчально – виховного процесу.                                                                           

«Розвиток життєвої компетентності особистості школяра шляхом забезпечення якісної освіти та впровадження інноваційних технологій у навчанні і вихованні» - науково - методична проблема, яка є актуальною на сучасному етапі. Нові підходи в організації навчальній діяльності дають змогу ефективно вирішувати завдання творчого розвитку особистості молодшого школяра, підготовки учнів до майбутнього дорослого життя, формування вміння і бажання вчитися, використовувати набутті знання  в майбутньому.

Вирішення науково – методичної проблеми потребує поетапної організації роботи: теоретичної підготовки з означеного питання, визначення шляхів реалізації поставлених завдань, творчої співпраці адміністрації, вчителів, учнів, батьків у ході реалізації плану роботи, аналіз і узагальнення отриманих результатів, презентація досвіду. В  початковій школі можна зробити акцент на організації інноваційної діяльності вчителів шляхом впровадження окремих елементів інноваційних педагогічних технологій у практику навчання й виховання учнів.

Інноваційною діяльністю вчителів  початкових класів керує заступник директора з навчально–виховної роботи. Активну допомогу в роботі вчителів надає шкільний психолог, методичні об’єднання вчителів – предметників, методисти управління освіти.

На сучасному етапі оновлення системи освіти передбачається співіснування традиційної і інноваційної моделі організації навчально–виховного процесу в початкових класах, а саме поєднання творчого досвіду вчителів, досконале володіння класичною методикою із впровадженням новацій: сучасних педагогічних технологій, елементів технологій, варіативних курсів, авторських програм, нестандартних підходів в організації навчання й виховання учнів, організації експериментальної роботи.

Інноваційне навчання ґрунтується на компетентністному підході: формує, виховує і розвиває найважливіші компетенції учня для успішного життя, особистісного росту, духовного і фізичного зростання.

Освітня інноваційна діяльність формує новий світогляд і самого педагога, дає можливість йти в ногу з часом, не розгубитися в потоці інформації, особистісному та професійному зростанню. Відомий американський підприємець Фред Сміт підкреслив важливість змін в суспільної діяльності на сучасному етапі: «Вам невідмінно прийдеться проводити інновації, якщо перед вами буде стояти питання виживання».

Інноваційні технології навчання в початковій школі описані в науково – методичній літературі достатньо. Особливість сучасної освіти полягає в тому, що  творчі вчителі на практиці поєднують дуже результативно класичну методику з елементами педагогічних новацій.

Підготовча  робота адміністрації  щодо впровадження інновацій в систему роботи вчителів початкових класів  - важливий етап, який передбачає: опрацювання педагогічної літератури, навчання педагогів у період курсової перепідготовки, залучення вчителів до участи  у науково – методичних заходах, проведення відкритих уроків, майстер – класів, підготовка семінарів, педагогічних читань, вивчення можливостей і потреб учнівських колективів, аналіз готовності вчителів до змін.

Готовність вчителів до змін – це здатність педагога до самопізнання і саморозвитку як творчої особистості, виявлення бажання оновлювати і удосконалювати напрацьовані знання, уміння і навички, досягти бажаного рівня професійної компетентності. Саме творчий вчитель здатний займатися самовдосконаленням, усвідомленням своїх позитивних і негативних сторін. Аналіз психологічних досліджень готовності вчителів початкових класів до інноваційної діяльності показує, що більшість вчителів вважають, що потрібні зміни в організації навчальної і позаурочної діяльності учнів. Інноваційна діяльність, на думку вчителів, важлива насамперед педагогу, тому що стимулює до самопізнання, творчості, сприяє професійному зростанню, виявляє власні таланти. Але проблема полягає в відсутності знань, алгоритму впровадження інновацій, невпевненості у власних силах, небажання змінювати відпрацьовані роками підходи в організації навчального процесу.

Після проведення підготовчої роботи вчителі обирають напрямки  інноваційної діяльності, наприклад:

  • «Інтеграція навчального матеріалу для формування системного мислення, розвитку пізнавальної активності учнів».
  • «Розвиток творчої особистості молодшого школяра на основі розвивального навчання».
  • «Проведенні нестандартних уроків, як основного поняття інноваційних технологій навчання».
  • «Впровадження елементів технології «Створення ситуації успіху» задля пробудження розумової активності учнів» - технологія, спрямована на формування однієї з найцінніших якостей людини – стійкості у боротьбі із труднощами, виховання працелюбності і впевненості у власних силах  молодших школярів.
  • «Творча математика» - розвиток логічного мислення, просторової уяви, творчого підходу у вивченні математики».             
  • «Впровадження елементів здоров’язберігаючого навчання в початкових класах». Робота з даного питання передбачає проведення низки цікавих методичних та позакласних заходів: показ здоров’язберігаючих методів і прийомів навчання на відкритих уроках, розробка комплексу оздоровчих вправ, організація роботи класного клубу „ Нехворійко”, проведення тижня нестандартних уроків на тему збереження здоров’я.                                            

Впровадження нових методів, елементів сучасних технологій навчання потребує від вчителя достатньо часу, самостійності і бажання вдосконалювати і поповнювати знання з обраного напрямку роботи. Головною метою діяльності керівництва школи повинно стати створення належних умов, за яких відбудеться особистісне зростання вчителя, з’являться мотиви для початку інноваційної діяльності. Адміністратор планує внутрішньо-шкільний контроль так, що б дати змогу розвиватися вчителю в повній мірі. Надмірно жорсткій контроль може стати перешкодою в  діяльності вчителя - новатора.

В кінці навчального року проводиться творчій звіт вчителів з досвіду роботи, рейтингова атестація класів з навчальних предметів. Результати роботи обговорюються на педагогічній раді школи, доводяться до відома учнів та батьків.

 Інноваційна діяльність вчителя може включати: розробку нових методик, прийомів, засобів, методів навчання і виховання, впровадження авторських програм, курсів, апробацію нових підручників тощо.

Отже, можна зробити висновок, що освітня інноваційна діяльність в початковій школі закладає основи інноваційної діяльності учнів в майбутньому.  Саме вчитель - новатор формує розвинену особистість, яка  використовує набуті знання і вміє самостійно їх поповнювати ,  конкурентно-спроможну в будь – якій сфері суспільного життя,  відповідальну, здатну в ідеалі досягти найголовнішої мети  життя людини – щастя.

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • наш банер