Ви увійшли як Гость | Група "Гости"Вітаю Вас Гость | RSS
Офіційний сайт 
Барського ліцею №4 

Знання - наша сила. Ми разом - єдині! Крокуєм до успіху в дружній родині!

Єдина Країна! Единая Страна!
Мапа сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 353
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Розвиток когнітивних процесів першокласників


Розвиток когнітивних процесів першокласників

  Для успішного початку навчання дітей в школі дорослі повинні допомогти їм:    

 - По-перше, адаптуватися до нових соціальних умов;

 - По-друге, навчити їх отримувати радість від інтелектуальної праці;   

 - По-третє, сформувати потребу в розумовому розвитку і позитивне ставлення до самого процесу навчання.     

 Щоб досягти цих цілей, необхідно, щоб вимоги, що пред'являються до учнів перших класів, а також складність викладання навчального матеріалу відповідали рівню розвитку пізнавальних процесів дітей 6-7 років.        

     Як і в емоційній сфері, в когнітивному, мовному і моторному розвитку дітей від 5 до 7 років відбувається багато важливих змін. Цим обумовлений той факт, що в більшості культур саме на цей вік припадає початок систематичного навчання.     Між 6 і 8 роками відбувається стрімке зростання мозку. До кінця цього періоду мозок дитини становить 90% від величини мозку дорослої. Активно розвиваються лобові частки, відповідальні за мислення і свідомість. У цьому віці більш явним стає домінування однієї з півкуль. Ці фізіологічні зміни тягнуть за собою поступові зміни і в когнітивній сфері (сприйнятті, мисленні, пам'яті, увазі, уяві).    

Особливості сприйняття дітей 6-7 років. 

    У цьому віці сприйняття часто зводиться до впізнавання предмета, називання форми і кольору. Першокласники сприймають об'єкти як ціле, погано схоплюють деталі, не пов'язують їх між собою, тобто систематичний аналіз властивостей викликає у дітей труднощі.     Для повноцінного сприйняття дітьми 6-7 років їм необхідна можливість практично оперувати з об'єктами.   

  Особливості мислення дітей 6-7 років. 

   До 6 років починають зникати такі властивості дитячої думки, як ригідність і незворотність. Першокласники вже здатні встановлювати нескладні причинно-наслідкові зв'язки, особливо при використанні наочного матеріалу. Дітей вже можна навчити робити прості умовиводи.У хлопців цього віку з'являється здатність подумки виходити за межі ситуації, наявної в даний момент.Однак, незважаючи на нові можливості, мислення учнів 1-их класів ще зберігає багато рис незрілості, що не можна не враховувати при освоєнні ними нового матеріалу. Так, наочно-образне мислення знаходиться як і раніше на низькому рівні розвитку, переважним залишається наочно-дієве мислення. Отже, в роботі з дітьми треба спиратися на практичну діяльність.У хлопців ще не сформовані навички елементарного аналізу, тому та інформація, яка здається дорослим очевидною і випливає з уже наявного, може зовсім не бути такою для дітей. Першокласники зазвичай вже вміють узагальнювати, але часто роблять це по несуттєвим, ситуативним ознакам. Тому перш, ніж вчити дитину користуватися правилами з яких-небудь навчальних предметів, не зайвим буде перевірити, чи правильно вона співвідносить окремі поняття і клас понять, до яких вживається дане правило.   

  Особливості пам'яті дітей 6-7 років.  

   Провідним видом пам'яті першокласників залишається мимовільна пам'ять (безпосереднє запам’ятовування  і відтворення матеріалу, не потребує застосування особливих зусиль або допоміжних методів).     Однак в 7 років процес запам'ятовування вже може бути опосередкований використанням зовнішніх стимулів, наприклад, схем або карток.     На процес запам'ятовування починає впливати наявність установки, систематизація матеріалу, підведення підсумків, що необхідно використовувати при поясненні їм нового матеріалу.     У цьому віці у дітей починає формуватися здатність контролювати свої процеси пам'яті і мислення.   

  Особливості уваги дітей 6-7 років.  

   На початку навчання в дітей переважає мимовільна увага, тому здатність зосередитися безпосередньо пов'язана з тим, наскільки дитині цікава виконувана робота. Чим більше першокласники залучені в активну діяльність, тим стійкіша їх увага.     Учні 1-их класів не можуть зберігати активну увагу більше 10 хвилин, отже, через такі проміжки часу необхідно змінювати вид діяльності.     Найважче втримати увагу дітей при монолозі вчителя (батька), тобто пасивному сприйнятті ними інформації. Тому часова межа в цьому виді діяльності - 5 хвилин. Збільшити цей період можна перетворюючи монолог у діалог.     Формулюючи завдання для першокласників, потрібно враховувати, що обсяг їх уваги ще дуже невеликий - всього 2-3 об'єкти.

 Отже, найбільш ефективна допомога в організації дітьми своєї роботи - покрокове управління, пред'явлення коротких і чітких інструкцій.     При груповій роботі важливо пам'ятати про те, що рівень розподілу уваги дітей цього віку дуже низький, а значить, вони не можуть виконувати два види діяльності одночасно. Ця проблема актуальна на уроках, тому відсталі у виконанні завдання учні не можуть, доробляючи його, слухати пояснення вчителя, що стосуються нового завдання. Як ми бачимо, в таких ситуаціях необхідно чітко фіксувати початок і кінець

  Як "працює" увага дитини у 6-7 рокiв

Увага 6-7-річної дитини формується в основному завдяки грі, що вважається провідним видом діяльності періоду дошкільного дитинства.

Придивіться, з якою зосередженістю й увагою ваше маля складає мозаїку або пазли з улюбленими диснеївськими героями, розфарбовує картинки або що-небудь майструє з деталей конструктора. Вона може захопитися  таким заняттям на досить довгий період часу, забувши про все на світі.

Психологи помітили, що, досягнувши 6 років, дитина під час гри вже у 2-3 рази рідше, ніж у 3-4-річному віці, відволікається. Цей факт говорить про те, що відносно тих дій, яки викликають дуже сильний емоційний відгук, - радість, задоволення, зацікавленість, подив - дитина вже досить рано проявляє здатність до зосередженості й концентрації.

У цьому випадку психологи говорять про мимовільну увагу, тобто таку, що не потребує певного вольового зусилля. Така форма уваги грунтується винятково на емоційній привабливості того або іншого предмету для уваги дитини.

Тому беріть це спостереження на озброєння й використовуйте як основу для подальшого розвитку уваги у вашого маленького школяра.

Коли дитина йде до школи, відбувається дуже важлива зміна його занять. Гра змінюється навчальною діяльністю, і це багато в чому вимагатиме від маленького школяра нових якостей и навичок, зокрема зовсім іншого рівня розвитку уваги.

Як ви пам'ятаєте, гра для дитини пов'язана з дуже сильним емоційним переживанням, а шкільні предмети для нього не завжди такою ж мірою привабливі, як гра.

Коли проходять перші враження, пов'язані з новизною школи, досить часто "проступають" численні проблеми, пов'язані з непідготовленістю дитини в багатьох психологічних аспектах, у тому числі, і в аспекті уваги.

Справа в тому, що увага першокласника не отримує під час уроків звичного емоційного підживлення, яке йому давали ігри.

Тому психологи говорять про ще недостатню сформованість довільної форми уваги, що тримається на основі вольового зусилля й певною розумової напруги.

Звичайно, довільна увага підживлюється й пізнавальними інтересами, і почуттям відповідальності, але педагог ще тільки має сформувати ці якості в новоспечених першокласників. Значно допомогти дитині у "вольовому вихованні" її уваги можете й ви, батьки, перетворюючи для вашої дитини навчання на дивний світ відкриттів і знань.

Розвиток довільної уваги стане одним з найважливіших придбань, які допоможуть вам розвивати в дитині вольові якості, необхідні і для гарного запам'ятовування, і для розвитку логічного мислення й аналітичних здібностей, і для гарної уяви.

Серед особливостей уваги 6-7-річної дитини психологи в першу чергу відзначають мимовільність, легку переключуваність і відволікання.

Це не дозволяє їй на початковому етапі надовго зосереджуватися на одному об'єкті або дії. Спостереження показують, що перші ознаки втоми починають з'являтися в першокласника вже через 15-25 хвилин після початку занять.

Обсяг уваги у першокласників ще вузький.

Розглядаючи картинку, вони зосереджуються переважно на 2-3 предметах. Щоб діти звернули увагу на деталі, необхідно показувати їм картинку кілька разів. Нерідко 6-7-річні  діти роблять помилки в задачах, що складаються з 3 чисел (наприклад 3+4+2).

Якщо попросити дитину вимовити приклад уголос, то два числа вона назве, а третє - ні. Звідси ви робите висновок, що перед вами не помилка у виконанні дії, а "помилка уваги": дитина просто не схоплює одночасно три числа.

У дітей, що приходять до школи спостерігається і погано розвинений розподіл уваги. Першокласники, варто тільки вчителеві заговорити, припиняють свою роботу, щоб його вислухати. А якщо й продовжують працювати, то при цьому не розуміють жодного слова з того, що сказав учитель, тому що їхня увага цілком спрямована на те, що вони роблять.

Пам'ятайте, що більш значні зрушення в розвитку уваги відбудуться тоді, коли почнуть проявлятися результати навчання (нерідко у 10-12 років), тому наберіться терпіння. До цього періоду спостерігається помітний, часто стрибкоподібний ріст у розумовому розвитку дітей, формування в них логічної пам'яті, абстрактного мислення .

Особливості уяви дітей 6-7 років.  

   Розвиток уяви дітей 6-7 років значно перевершує їх інтелектуальний розвиток, оскільки вона починає формуватися набагато раніше, ніж мислення. Уява дитини наповнена безліччю образів, нові образи виникають досить легко, при мінімальному зовнішньому стимулюванні.  Враховуючи цю обставину, а також те, що регулюючі функції у першокласників ще недостатньо сформовані, можна зробити висновок про необхідність помірного використання, наприклад, наочного матеріалу. Якщо він буде містити багато додаткових подробиць, особливо яскравих, емоційних, то це буде відволікати дітей від суті завдання, відводити в світ уяви.

  

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • наш банер